Galeriile de Artă, sub „asediul” splenditului Salon anual al artiştilor profesionişti brăileni


Spaţiul consacrat expoziţiilor artiştilor plastici, de la Galeriile de Artă Brăila din Piaţa Traian, se află din data de 19 decembrie sub „asediul” aerului luminos şi strălucitor impus de prezenţa lucrărilor unui impresionant grup de membri ai filialei Brăila a Uniunii Artiştilor Plastici (UAP). În contrapondere, s-ar impune şi un „asediu” din partea publicului, mai ales că picturile, desenele, sculpturile şi celelalte lucrări – expresie altor genuri din arta plastică şi decorativă – reunite sub genericul tradiţionalului „Salon anual” merită cu prisosinţă interesul nu numai al pasionaţilor de gen, ci şi privitorilor din categoria „amatorilor” şi, evident, a cumpărătorilor. Aceasta deoarece există suficiente lucrări ce pot împodobi cu succes orice spaţiu comun – fie el al casei noastre, ori al biroului, firmei – şi, totodată, pot deveni o bază de colecţie, artiştii brăileni fiind cu adevărat demni de a face parte din colecţia unui împătimit al genului.

Aşa cum a subliniat în deschiderea vernisajului scenograful Gheorghe Mosorescu – preşedintele filialei UAP Brăila – expoziţia este suficient de generoasă în materie de stil, coloristică şi tematică astfel că va oferi, cu siguranţă, destule motive publicului de a reveni în spaţiul Galeriilor pentru a admira una sau alta, sau – de ce nu?! – toate lucrările expuse.

Atmosfera de iarnă adevărată – stratul de zăpadă era cu generozitate depus pe asfaltul oraşului, iar gerul îmbojura obrajii – dădea şi un mai mare farmec întâlnirii de la care nu au lipsit cei cîţiva iubitori ai artei pe care îi revedem mai mereu la evenimente similare. În context, mi-a făcut plăcere să-l revăd pe profesorul universitar Ioan Cârâc, un pasionat deopotrivă de lumea literelor şi invitat deseori să fie prezentator pentru unul sau altul dintre scriitorii locali.  

Pentru prima oară alături de colegii din filiala brăileană UAP, expun Radu Olteanu şi Ovidiu Dascălu – cărora Hugo Mărăcineanu le-a urat bun venit şi cât mai multe prezenţe pe simeze. De asemenea, făcând cumva oficiile de prezentator al expoziţiei, Hugo Mărăcienanu a ţinut să reamintească nota de indiferenţă care se degajă din „relaţia” pe care o au artiştii plastici profesionişti brăileni cu autorităţile locale – nefiind sperijiniţi mai deloc în activităţile lor – dar uneori chiar şi cu publicul, care preferă – nu se ştie de ce… hm… – mai mult kitchul  decât piesa valoroasă de artă.

Cum nici Maria Stoica – muzeograf, şef al Secţiei de Artă a Muzeului Brăilei, critic de artă – nu a dorit să rezume în puţine cuvinte bogăţia de elemente prezente în expoziţie, voi încerca să nu fac nici eu acel gen de critică pe care nu-l înţelege publicul şi nu-l agreează adesea nici artistul – mai ales pentru că pune bariere în relaţia prietenoasă cu arta dacă nu găseşti exact acele cuvinte potrivite care să îmbarce în haina pe măsură respectiva lucrare.

Totuşi, voi încerca să vă prezint căţiva artişti – nu pentru că i-aţi cunoaşte, ei fiind nume deja sonore în arta plastică – ci pentru a fi mai aproape de ideea Salonului anual 2009, care rezumă într-un fel munca de creaţie a  brăilenilor din UAP. Astfel, veţi putea admira desenele Marilenei Ioanid, din care se desprinde o lume diafană, mai aproape de Lumină decât am crede la prima vedere

şi tablourile semnate Vasile Gaiţă – altfel decât extremul Alb care îl carateriza la un moment dat – acum moderniste şi pline de culoare, cum am mai văzut de altfel şi cu alte ocazii similare în ultimii ani

şi cele ale lui Constantin Boer – Dondoş, reprezentând secvenţe mult mai frumoase decât fragmentele realităţii înconjurătoare din care, totuşi, artistul s-a inspirat.

Veţi remarca, desigur, şi desenele lui Traian Ţamuris – chipuri grăitoare, ale căror riduri sunt mai expresive decât orice altă linie trasată de o mână

şi nici tablourile Niculinei Mitu nu pot trece neobservate – chiar dacă acestea sunt expuse pe unul din pereţii cu ferestre, şi mai sunt şi în preajma unor plante decorative –

Nu aveţi cum trece fără să vă uitaţi cu atenţie şi la lucrările Svetlanei Potângă – cu o amprentă vizibil diferită de cea a colegilor, în primul rând pentru că autoarea nu îşi reneagă deloc apartenenţa la şcoala rusă unde a studiat  

Nici pe lângă tablourile lui Cristi Radu  

şi ale lui Ionel Radu – tatăului său – la fel de moderniste ca şi ale fiului

dar şi pe lângă lucrările lui Gheorghe Mosorescu, într-o linie cunoscută de la alte expoziţii, cu o expresivitate deosebită a naturii

ori cele ale lui Marius Teodorescu, sintetizând umorul şi ironia în subiecte aparent apropiate de normalitate

Icoanele şi desenele  Elisabetei Catrinel Volcu vor fi, de asemenea, în drumul dumneavostră pe calea trasată de organizatori  

Iar lucrările Angelicăi Moscu – Deacu vă vor oferi motive de meditaţie

la fel ca şi cele ale lui Hugo Mărăcineanu şi ale lui Walter Mărăcineanu

De asemenea, se află pe simeze şi lucrări semnate – în ordinea de pe afiş – de Daniela Nica, Ana Maria Iordache, Vali Gavrilă, Nela Constantinescu, Stelian Ghinea, Florentin Stoian, Trandafira Cojocaru, Radu Pencea, Teodora Constantinescu, Vasile Sarcă, Cătălin Batâr, Ana Stolnicu, Andra Nacu, Enel Dumitraşcu.

„Salonul anual al artiştilor profesionişti 2009” este, repet, un motiv întemeiat să intraţi în Galeriile de Artă când treceţi prin zona centrală!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.