Echipa Colegiului “Bălcescu” – în vizită poloneză în proiect multilateral Comenius


        A treia vizită în Proiectul Multilateral Comenius „Everybody fits in”, la care Colegiul Naţional “Nicolae Bălcescu” din Brăila este partener cu şcoli din Bulgaria, Franţa, Lituania, Polonia, Spania, s-a desfăşurat de curând în Polonia, în localitatea Piaseczno.

         Prof. Corina Roberta Pavel – coordonatorul proiectului pentru partea română – ne prezintă impresiile: “În cadrul Parteneriatului Multilateral „Everybody fits in”, parteneriat aflat în primul an de derulare, s-a desfăşurat cea de-a treia vizită de proiect la instituţia parteneră din Polonia, PRYWATNE GIMNAZJUM I LICEUM “SZKOLA MARZEN”, din Piaseczno. Vizita a avut loc în perioada 5 -12 iunie 2010, Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu” fiind reprezentat de 4 profesori (Pavel Corina Roberta, coordonator; Petrescu Silvia, Toncea Cristian şi David Alexandru) şi 4 elevi (Bălan Cristina Alexandra, clasa a X-a A; Epifanov Denisse Miruna, clasa a X-a A; Sora Ana Maria, clasa a X-a E şi Tudorache Andreea Cristina, clasa a X-a A), membri în echipa de proiect a şcolii. Elevii participanţi au fost selectaţi pe baza participării la şedinţele de proiect din cadrul şcolii, a prezentărilor în Powerpoint jurizate de profesorii din echipa de proiect, a abilităţilor de exprimare în limba engleză (limba de comunicare a proiectului), precum şi a participării la realizarea materialelor pentru proiect”.

         La Piaseczno, ne povesteşte Corina Pavel, un orăşel situat la periferia capitalei ţării, Varşovia, profesorii şi elevii români s-au întâlnit cu profesorii şi elevii celorlaltor 5 instituţii din Spania (Instituto de Educación Secundaria „El Bohío” din Cartagena), Bulgaria (Prof. High School of Mechanical Engineering Professor Tzvetan Lazarov din Plovdiv), Lituania (Panevezys Juozas Balcikonis Gymnasium din Panevezys), Polonia (2 Prywatne Gimnazjum I Liceum din Piaseczno) şi Franţa (Lycée de la Méditerranée din La Ciotat). La sediul şcolii au fost întâmpinaţi de coordonatorul din Polonia, d-nul Piotr Podemski, managerul şcolii, d-na Maria Moykowska şi directorul şcolii, d-nul Kazimierz Stankiewicz, iar participanţii au avut ocazia de a cunoaşte istoricul şcolii şi de a vizita instituţia.

        Elevii au fost găzduiţi de familiile elevilor polonezi, având ocazia de a cunoaşte modul de viaţă al acestora, bucătăria tradiţională poloneză, precum şi de a conversa atât în limba engleză cât şi de a învăţa expresii uzuale în limba poloneză. Având în vedere faptul că acest proiect este centrat pe interacţiunea elevilor din cele 6 ţări partenere, în cursul vizitei elevii au avut ca activităţi principale prezentarea individuală a câte unei resurse naturale specifice regiunii din care provine fiecare şcoală parteneră şi participarea la sesiuni de lucru în cadrul a 3 grupuri multiculturale pentru realizarea unor prezentări în Powerpoint pe tema „Mediul nostru înconjurător. Compararea resurselor noastre”.

        Această activitate s-a bazat pe cooperarea dintre elevi din toate cele 6 ţări partenere, pe comunicarea în limba engleză şi pe abilităţile de utilizare a calculatorului. Prin dezbatere şi dialog privind compararea resurselor naturale din ţările lor, elevii din cele 6 ţări partenere au putut descoperi asemănări şi deosebiri între cele 6 ţări privind: resursele de apă, practicarea agriculturii, diverse tipuri de energie, importanţa pădurilor şi a aerului în susţinerea vieţii. Elevii au analizat pe cele 3 grupuri multinaţionale probleme globale precum: poluarea şi economisirea apei, produsele agricole importate/ exportate în fiecare ţară şi economisirea apei în sectorul agricol, epuizarea resurselor energetice, efectul de seră şi utilizarea economiă a energiei, soluţii pentru reducerea zonelor împădurite şi a poluării atmosferei. Elevii au avut ocazia de a cunoaşte mai bine cultura şi istoria Poloniei participarea la cursurile de clasă şi activităţile recreativ-sportive ale elevilor polonezi, la o lecţie de istorie în aer liber la castelul medieval din Czersk, vizionare de filme documentare şi vizite culturale împreună cu profesorii.

        Profesorii participanţi au avut ocazia să cunoască mai bine mediul şcolar din Polonia, să observe sistemul de educaţie din Polonia participând la orele de curs desfăşurate în şcoală, iar în timpul întâlnirilor de lucru animate de profesoara Maria del Carmen Martinez Arroyo, coordonatoarea de proiect, să verifice pagina web a proiectului şi rezultatele evaluării celei de-a doua vizite de proiect, să compare rezultatele evaluării anuale a proiectului în fiecare şcoală, instrumentele de diseminare şi cele de evaluare a activităţilor proiectului, să propună sugestii privind activităţile comune în care se vor implica toate şcolile din anul următor.

        În cadrul vizitelor culturale, elevii şi profesorii au vizitat Palatul Primăriei din Piaseczno, unde au fost întâmpinaţi de d-nul primar Jozef Zalewski, cea mai veche mină de sare din Europa (Wieliczka) inclusă în patrimoniul UNESCO, Castelul Wawel, Catedrala Regală şi Peştera Dragonului din Cracovia, Muzeul de Istorie, Institutul de Istorie Evreiască, Muzeul Insurecţiei, Palatul Wilanow şi Muzeul F.Chopin din Varşovia. Vizitele culturale au creat o imagine completă asupra istoriei şi culturii poporului polonez, un popor renăscut „ca pasărea Phonix, din propria cenuşă” şi care are un loc bine determinat în familia popoarelor europene.

          A treia vizită de proiect din Piaseczno a fost extrem de utilă şi interesantă pentru participanţi, la încheierea primului an proiectul fiind evaluat pozitiv la nivelul fiecărei instituţii partenere. Toate rezultatele activităţilor desfăşurate individual de fiecare şcoală sau în comun, în cadrul vizitelor de proiect, se află postate pe web site-ul proiectului, realizat de instituţia coordonatoare din Spania, care poate fi accesat la adresa http://www.comenius-elbohio.org/ . Până la viitoarea vizită de proiect care va avea loc în octombrie 2010 în România, la Brăila, elevii şi profesorii echipelor de proiect vor pregăti următoarea temă, „Cum să reuşeşti pe piaţa muncii?”.

     În anul şcolar 2009-2010, Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu” din Brăila participă la trei proiecte de cooperare europeană în cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii: două Parteneriate Multilaterale Comenius şi un Parteneriat Bilateral Comenius cu finanţare din partea Comisiei Europene. Aveţi pe „Brăila Chirei”  paginile web ale instituţiei  –  Consiliului Naţional pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (CNPCDEFP)  –  care gestionează Programul Comenius şi Programul Tineret în Acţiune, finanţate cu fonduri de la UE.

Reclame

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.