Din seria „Exemple de bune practici” – lecţie demonstrativă la Şcoala „Mihai Viteazul”


„Aş vrea să fiu…” sunt cuvintele pe care o găsim pe buzele tuturor, mai ales a copiilor. E şi mai greu însă când nu poţi să fii ceea ce îţi doreşti. Pornind de la aceste gânduri lăuntrice pe care le ţinem ascunse în sufletele noastre de teama de a nu ne fi furate de alţii, joi – 28 octombrie, de la ora 12.00, la Şcoala cu clasele I-VIII „Mihai Viteazul” din municipiul Brăila a fost prezentată de către prof. Stroe Daniela o lecţie demonstrativă, care s-a intitulat sugestiv „Aş vrea să fiu… ”, demers inclus în activităţile Comisiei de Consiliere şi Orientare.

Actorii acestei piese vii au fost elevii clasei VII A, de copii inimoşi şi cu suflete mari care nu sunt la prima ispravă de acest gen. Aici sunt copii sensibili, deschişi la nou, dornici de a învăţa lucruri necunoscute, de a explora ceea ce e dincolo de puterea noastră de înţelegere, de a ne oferi soluţii la probleme fără răspuns, chiar dacă uneori nu reuşesc chiar tot ceea ce îşi propun. Acum, însă, şi-au propus să îşi deschidă sufletul în faţa profesorilor, să vorbească deschis despre planurile lor de viitor, să găsească soluţii la criza copilăriei pe care o resimt din plin, să fie naturali şi spontani, să fie cum sunt de obicei.

Dacă au reuşit sau nu, doar cei prezenţi pot să ne spună, şi anume directorul adjunct prof. Cristina Mihalcia, prof. Viorica Matei, prof. Gabriela Iaurum, prof. Fana Andronic, prof. Liliana Iacob şi prof. Nicolae Iugulescu. Aceştia au avut, de altfel, de completat şi o fişă de asistenţă structurată pe următoarele componente: puncte tari, puncte slabe, oportunităţi, ameninţări şi recomandări.
Pentru exemplificare, voi cita din însemnările directorului Cristina Mihalcia. „Puncte tari – alegerea temei, formularea clară şi concisă a obiectivelor, anunţarea acestora elevilor, strategiile didactice variate, resursele materiale meticulos alese şi introduse în momentele oportune, derularea orei s-a caracterizat prin naturaleţe, spontaneitate, elevii şi-au adus o contribuţie foarte importantă în desfăşurarea orei, lecţia s-a caracterizat prin diversitate, atractivitate şi accesibilitate, obiectivele fiind în totalitate realizate. Puncte slabe – neîncadrarea în timp. Oportunităţi – deschiderea elevilor şi sensibilitatea acestora. Ameninţări – … Recomandări – să ne chemaţi mai des la asemenea lecţii şi să editezi un caiet de lucru pentru temele orelor de dirigenţie spre a fi publicat”.

Ora a avut şi un desfăşurător care a fost scris pe tablă şi care a servit drept ghid pentru profesor şi pentru elevi: exerciţiul de dezgheţ (brainstorming), anunţarea titlului lecţiei, a scopului şi a obiectivelor formulate, a regulilor pe care le respectăm la orice oră, afişul meu publicitar, lucrul pe grupe, săculeţul cu surprize (exerciţiul preferat de către elevi), jocul fulger al ideilor nenăscute şi feed-back-ul care a constat în aplicarea uni chestionar intitulat sugestiv «Testul sincerităţii». La ultimul punct nu s-a reuşit încadrarea în timp, însă acesta nu a fost un motiv pentru d-na prof. Stroe Daniela de a afla ce mesaj au copiii dânsei pentru diriginte. Astfel, elevul Ifrim Cristian a menţionat că are un mesaj de mulţumire pentru domnia Sa referitor la această oră. La sfârşit, elevii erau mulţumiţi, iar profesorii prezenţi s-au arătat încântaţi de această reuşită, dovadă fiind faptul că au plecat cu zâmbetul pe buze. Şi e mare lucru să mai putem zâmbi în zilele noastre. Încă o dată s-a adeverit faptul că doar copiii ne mai pot face să zâmbim, ei sunt raza noastră de speranţă în vremurile de schimbare permanentă.

Profesoara Daniela Stroe, autoarea acestei lecţii deosebite, este încrezătoare în viitorul copiilor: „Am învăţat că trebuie să mai şi zâmbim, să căutăm fericirea în sufletele noastre şi să ne bucurăm de fiecare clipă de bucurie pentru că viaţa e scurtă, ea merită să fie trăită din plin, iar încercările la care suntem supuşi în fiecare zi sunt treptele pe care le urcăm pe scara reuşitei noastre. Ca o concluzie a acestei ore, putem reţine faptul că elevii ştiu să se orienteze către meserii/profesii de actualitate, care sunt cerute pe piaţa forţei de muncă dar care le aduc şi satisfacţii, inclusiv de ordin material. Câţiva nu au renunţat la visul de a ajunge profesor de limba română Iuliana Oprea, învăţător – Vulcan Florentina, poliţist – Alexandra Beiliciu, iar răspunsul cel mai sincer a venit din partea elevei Dan Andreea care a mărturisit că nu ştie – cel puţin, acum – ce va ajunge în viaţă, însă se vede în postura de a căuta prin ziare la rubrica « Angajări». Pentru tot ceea ce au făcut, vreau să le mulţumesc elevilor mei şi să le doresc să li se îndeplinească toate visele, iar clipele petrecute împreună, cu bune şi cu rele, să fie păstrate undeva în sufletele lor”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.