Conferinţă cu Stephan Poen – despre arta cântului şi Mariana Nicolesco, în „Master Classes” 2011


    Seara de 5 august 2011 ne întâmpină cu bucuria reîntâlnirii unui Prieten al Brăilei şi al Marii Muzici, l-am numit astfel pe doctorul în foniatrie şi muzicologie Stephan Poen care ne prezintă – în perioada Cursurilor de Măiestrie Artistică „Master Classes” susţinute de soprana Mariana Nicolesco  – o conferinţă interesantă, presărată cu amănunte de profil structurate după cele mai înalte exigenţe ale educaţiei. Sala teatrului dramatic a fost plină,  ca şi î ceilalţi ani – opt la număr de când vine Stephan Poen la Brăila – alături de tinerii înscrişi la Master Classes venind să audieze interesanta conferinţă mulţime de brăileni, gălăţeni şi nu numai, de toate vârstele, din diverse categorii socio-profesionale.

Faptul că discursul specific al lui Stephan Poen, detaliat, despre valenţele cântului, interpretarea Marianei Nicolesco  şi viaţa, opera celor doi mari compozitori omagiaţi anul acesta la cursurile de măiestrie – Liszt şi Mahler – a fost completat de succinte pagini sonore, a fost încă un motiv de bucurie pentru auditoriu.

     În deschidere, Mariana Nicolesco a precizat următoarele:

„De la începutul acestei săptămâni, dimineţile şi după amiezele, uneori până seara târziu, compania noastră lirică, formată din tineri artişti din România, din Republica Moldova, din Spania şi Armenia, din Ucraina, din Statele Unite, din Rusia şi din China, împreună cu maeştrii acompaniatori şi cu mine am avut privilegiul de a trăi momente exaltante datorate marii muzici, bucuriei pe care ne-o aduce arta cântului, şi împlinirii pe care o constituie pentru fiecare dintre noi faptul de a ne autodepăşi, de-a fi învăţat să ne apropiem tot mai mult de adevărul artei, însuşindu-ne unele dintre secretele misterioase şi imuabile ale marilor tradiţii. Un vast repertoriu a fost astfel parcurs, ţinând mereu seama de particularităţile stilistice ale epocilor, compozitorilor şi partiturilor, şi asta fără a uita vreo clipă vocaţia sacră a artei cântului. Le fiecare ediţie a acestor Cursuri de Măiestrie Artistică Master Classes am onorat memoria unor genii ale muzicii, ţinând seama de date aniversare sau de comemorări, aprofundând creaţiile lor, identificând punctele cheie ale acestora, uneori aparent insurmontabile pentru interpret şi care, odată depăşite, sunt metamorfozate în virtuţi artistice incomparabile. Acesta e şi sensul conferinţelor susţinute aici de mai mulţi ani de domnul Stephan Poen, doctor în foniatrie şi în muzicologie, care a analizat de fiecare dată cu fineţe şi cu extremă rigoare ştiinţifică interpretările mele în sferele cele mai variate ale repertoriului, de la Haendel şi Haydn la Mozart şi Puccini. De data aceasta celebrăm arta lui Franz Liszt, la 200 de ani de la naştere, şi a lui Gustav Mahler, la 100 de ani de la trecerea sa în eternitate. Cele Trei sonete compuse de Franz Liszt pe versuri de Petrarca, pe care le-am cântat într-unul din Recitalurile mele la Teatrul alla Scala din Milano sunt capodopere ale genului, însă rareori interpretate din cauza extraordinarelor dificultăţi tehnice,  atât pe plan vocal cât şi pianistic, ceea ce nu e surprinzător pentru un compozitor care e considerat de mulţi şi azi drept cel mai mare pianist din toate timpurile, cu vocaţia de virtuoz care şi-a propus să-l egaleze pe Paganini, şi totodată cu vocaţia religioasă, mistică, în care vocea e cheia de boltă a universului. Complexitatea artei sale e descrisă într-o remarcabilă mărturie de epocă: «Modul de a cânta la pian al domnului Franz Liszt înseamnă o formă de abandon, de sentiment liber exprimat, şi chiar atunci când devine impetuos şi energic în fortissimo, nu e nici aspru nici sec. El obţine sunete care sunt mai pure, mai tandre şi mai puternice decât cele care au fost auzite vreodată; modul lui de a atinge claviatura are un farmec de nedescris. Este opusul afectării, al expresiei crispate. Liszt caută în primul rând adevărul în sentimentul muzical, procedând la un studiu psihologic al emoţiilor pe care le transmite aşa cum sunt ele». Măsura în care am reuşit să pătrundem în universul lui Liszt, împreună cu pianistul Bob Kettelson, şi să exprimăm splendorile acestui univers e dată cred de explozia de bucurie a publicului Teatrului alla Scala. Cu Orchestra şi Corul Radiodifuziunii Italiene, RAI, am interpretat la Roma Simfonia a IV-a de Gustav Mahler, compozitor considerat drept o culme a Romantismului târziu, dar şi drept un deschizător de drumuri în muzica secolului 20. Mahler este un simfonist al liedului. Până şi cele mai complicate dintre polifoniile sale, s-a scris, reflectă faptul că sufletul său e un suflet al cântului, purtător de melodie. Îl vom asculta acum pe domnul Stephan Poen, după care vom aplauda împreună Recitalul tinerilor artişti„.

      Minunata conferinţă a lui Stephan Poen, plină de voluptoase şi interesante cuvinte, expresive şi incintante, ne-a purtat pe tărâmul componisticii a lui Liszt şi Mahler, cu o rigoare a analizelor şi o amplitudine intelectuală  fără cusur. Fiecare secvenţă sonoră ilustrativă a fost urmată de aplauze furtunoase, soprana Mariana  Nicolesco audiind din primul rând şi răspunzând cu emoţie gratulaţiei din partea publicului.

A urmat  un regal muzical, şi anume Recitalul tinerilor artişti participanţi la ediţia 2011 a Cursurilor de Măiestrie Artistică, Master Classes, Recital dedicat muzicii lui Liszt şi creaţiei lui Mahler. Acesta a fost un preambul al maratonul de sâmbătă seara, spectacol care închide Master Classes-ul din perioada 1 – 6 august 2011. Tinerii solişti au fost ajutaţi, la pian, de Alexandru Petrovici şi Ioana Maxim – maeştrii acompaniatori.

    La eveniment a asistat, este adevărat nu până la capăt, şi primarul Aurel Gabriel Simionescu, domnia sa mărturisind că a dorit să afle mai multe despre tainele cântului clasic. „Ascult mai mult operă atunci când călătoresc cu avionul pe distanţe lungi, nu sunt chiar un fan al genului”, îmi spunea domnul primar şi am înţeles că l-a încântat stilul domnului Stephan Poen,evident şi momentele în interpetarea Marianei Nicolesco, chiar dacă ar fi dorit ceva mai mult respiro, să poată gusta şi înţelege mai bine termenii specifici şi pasajele muzicale la care se făcea referire în conferinţă. Oricum ar fi, prezenţa primarului la dialogul muzical de cel mai înalt nivel a fost – cred – un semn de preţuire şi respect pentru munca acestor artişti ai muzicii şi un semnal pentru noi, toţi, un îndemn de a ne face vreme pentru Artă, de a ne lăsa din când în când pătrunşi de frumuseţea culturală, chiar dacă unii dintre noi au alte formaţii şi profiluri profesionale. De asemenea, în loja oficială a fost prezentă şi soprana Magdalena Cononovici – va fi invitată sâmbătă pe scena brăileană pentru a fi onorată cu Medalia Darclee şi Diploma de Onoare a Fundaţiei Darclee.

    La finalul serii, Veronica Dobrin – fost director al Teatrului „Maria Filotti”, membru activ în fruntea Fundaţiei Darclee – a oferit câte o floare tinerilor care au încânta audienţa cu interpretări reuşite, ajutaţi îndeaproape de soprana Mariana Nicolesco – mereu pe scenă, atentă la  fiecare detaliu muzical şi de pronunţie, la gestica şi atitudinea scenică a tinerilor care ţintesc, evident, spre culmile interpretării.

Reclame

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.