Noi dezbateri în Cluburile pentru democrație ale liceenilor brăileni


* Tema a fost ”Rolul decisiv al mass-mediei în alegerea modelelor de viaţă”

Cluburile pentru Democraţie – înfiinţate de Asociaţia Pro Democraţia (APD) Club Brăila – au avut o nouă rundă de dezbateri, în 25 noiembrie 2011, cu tema Mass-media are un rol decisiv în alegerea modelelor de viaţă”. Cele trei Cluburi pentru Democraţie ce au trecut de etapa de dezbateri a legii privind necesitatea eutanasierii câinilor fără stăpân despre care aveți aici amănunte https://brailachirei.wordpress.com/2011/11/19/dezbateri-cu-liceeni-braileni-in-cluburile-pentru-democratie/ , au dezbătut în limitele de tip debate tema despre rolul mass-mediei în alegerea modelelor de viaţă. Ca și data trecută, locul evenimentului a fost sala de conferinţe din noua clădire a Inspectoratului Şcolar al Judeţului Brăila.

Așa cum reamintește Mariana Bâtcă – președintele APD Club Brăila, prezentă de asemenea la evenimente – înfiinţarea celor șase Cluburi pentru Democraţie în Brăila este parte a proiectului-pilot implementat de Asociaţia Pro Democraţia în 32 de licee din România în perioada ianuarie – noiembrie 2011 cu susţinerea financiară a Fundaţiei Konrad Adenauer – Romania.

Reprezentanţii Cluburilor pentru Democraţie au fost de la Liceul Teoretic „Mihail Sebastian”: elevii Dana Nicolae, Laura Mihaiu, Paula Picuş si Ana Maria Constantin, coordonator prof. Raluca Ionescu; de la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau” – elevii Mihaela Furnica, Costea Diana, Danuţ Mămăligeanu şi Cristian Tomoianu, coordonator prof. Cornelia Miler; de la Colegiul Naţional „Ana Aslan” – elevii Ştefan Alexandru Bărbuş, Raluca Ştefania Iordache, Elisa Coman şi Diana-Alina Cîrlan, coordonator prof. Ene Cristian. Arbitrii au fost, ca și la celălalt concurs similar, Viorel Grosu si Ionuţ Negruţ, echipele de tineri susţinând câte două meciuri, cu punctaj cumulat la final.

Tinerii au prezentat rolul şi funcţiile mass-mediei în societatea contemporană. Câteva idei de la dezbatere:  înainte de apariţia comunicării de masă, şcoala, biserica, familia deţineau poziţii cheie în domeniul transmiterii stocului de cunoaştere al unei comunităţi, al informării publice, al modelării unor atitudini şi comportamente; dacă la început media a funcţionat “alături” de instituţiile respective în ceea ce priveşte transmiterea stocului cultural şi de cunoaştere al unei comunităţi, astăzi balanţa a fost înclinată în sens invers, astfel încât, aceste instituţii funcţionează“alături de media”; mass-media a preluat multe din funcţiile pe care, până nu de mult, le îndeplineau şcoala, biserica, familia; dar, prin canalele sale, MEDIA poate fi o „armă cu două tăişuri”; ca factor de progres, influenţa sa se reflectă în ridicarea calităţii şi standardelor culturale şi sociale ale vieţii; ca mijloc de dominare şi manipulare, nu face decât să unilateralizeze sau să diminueze răspunsul publicului la marile provocări ale realităţii de zi cu zi.

Concurenţii au subliniat faptul că „aportul educativ al mass-media se realizează prin transmiterea neîntreruptă a unui volum mare de informaţii, impunerea de valori, atitudini, modele comportamentale, având, astfel, un rol deosebit în constituirea codului socio-cultural al individului”, dar „în absenţa unei educaţii media ca sursă de autoeducare, fără o interpretare „obiectivă” a perceperii critice a media, aceste tehnologii nu vor face parte din potenţialul vieţii”.

Toţi tinerii s-au mobilizat în susţinerea afirmaţiilor proprii, dar confruntare finală va avea loc între echipa de la Liceul Teoretic „Mihail Sebastian” care va trebui să susţină, din postura guvernului, că Lupta împotriva corupţiei o bătălie permanentă” în timp ce echipa Colegiului Naţional „Ana Aslan” va trebui să combată veridicitatea acestei afirmaţii din postura opoziţiei, urmând ca reprezentanţii celei de-a treia echipe, respectiv ai Colegiului Tehnic „Edmond Nicolau”, să-și susțină favoriții din public, întrucât au obținut un punctaj care nu le-a permis accederea în finala concursului.

N. aut (Armanda Filipine). Tinerii ar trebui să știe că indiferent de media pe care o preferă și de câtă informație sau… distracție  primesc, rolul decisiv îl are propria lor educație și (auto)formare, pentru că de cele mai multe ori în mass-media informația este (doar) suficientă, filtrată necalitativîn cele mai multe cazuri (nu vorbesc aici de canale gen Discovery sau Arte unde calitatea primează) și de multe ori fără rost educativ/ instructiv. Voi alegeți ce vreți și cât timp pierdeți sau cât câștigați, dar dacă nu învățați înainte din cărți și de la școală, de la părinți, profesori și din frecventarea bibliotecilor, media nu vă dă nimic concret.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.