Proiectul „Forme de reprezentare a literaturii”, la Colegiul „Murgoci’ Braila


* Initiatorul si evaluatorul, prof. dr. Ana Coman, reuseste sa ii atraga pe elevi catre literatura adevarata prin formule ceva mai „umane” de educatie decat cele extrase din simpla si banala (actuala) programa scolara

Avem mai jos o poveste, adevarat, scrisa chiar de initiatorul de organizatorul evenimentelor din miezul ei – prof. dr. Ana Coman. Fara let cuvinte, va las asa deslusiti talcul unui demers didactic placut, prietenos si plin de dragoste pentru copii, pentru Scoala, pentru Literatura. Sper sa fie un exempolu si pentru alti pedagogi/ profesori.

DSC07973

Proiectul şcolar tematic  – o formă estetică de evaluare didactică alternativă la  limba şi literatura română

Opţiunea pentru practica unui demers didactic fundamentat pe evaluarea alternativă a pătruns rapid în conştiinţa profesorilor, a celor preocupaţi să depăşească structurile formale ale unui sistem care nu încurajează spiritul creativ, diferenţele şi înnoirea. În mare măsură evaluarea didactică se rezumă la înregistrarea răspunsurilor orale sau scrise ale elevilor şi notarea acestora, subiectivismul fiind susţinut de o multitudine de factori, de la cei dependenţi de imaginea profesorului exigent şi autoritar sau mai puţin exigent, plăcut  şi agreat, la cei care determină acţiunile părinţilor de a suplimenta studiul. DSC07983

Prin evaluarea alternativă se abandonează o formă ce conducea la uniformizare, la exagerare în privinţa volumului de cunoştinţe, în detrimentul formării de competenţe.  Nu-i eronat să spunem că proiectele şcolare tematice creează un nou stil de învăţare, constituind o idee pozitivă ce conduce la anularea mimetismul în procesul didactic.

DSC07985 Bine plasat în dinamica  şcolii, relaţionat cu obiectivele disciplinelor de învăţământ, proiectul şcolar tematic experimentează capacitatea profesorului şi a elevului  de a recupera idei, viziuni, valori câştigate prin lectură critică sau prin studiul artelor. Şcolarii sunt pregătiţi să stabilească legături între domeniile culturii, la care, astăzi au acces facil, să judece o realitate fabricată de un text literar şi dintr-o altă perspectivă, fără a face concesii principiului fidelităţii faţă de acesta. Produsele realizate de elevi duc spre o fermă concluzie: evaluarea didactică alternativă este un compartiment deschis spiritului, un instrument de valorizare a talentului şi creativităţii tinerilor, o modalitate de a da personalitate şcolii.

Formele de reprezentare a literaturii sunt multiple. Elevii sunt atraşi de film, de grafică, de muzică. Experienţa didactică mi-a permis lărgirea ideii de evaluare alternativă, considerând că răspunsul la dilemele sau interogaţiile generate de o operă literară îl pot găsi alături de elevii mei printr-o serie de proiecte tematice. Astfel, alături de  elevii claselor a X-a C şi  a X-a D, din cadrul Colegiului Naţional Gheorghe Munteanu Murgoci, Brăila, am iniţiat şi realizat un proiect intitulat Forme de reprezentare a literaturii, selectând elemente din speciile epice studiate, basmul cult, povestirea, romanul, nuvela fantastică, ce au fost convertit în benzi desenate, jocuri, albume de grafică, proiecţii 3 D, imagini mitologice sau scrieri epistolare. DSC07995

Pentru coerenţa acţiunilor şi pentru asigurarea  unităţii tematice, eleva Anca Niţu, din clasa a X-a C, a realizat un film, scenariul ei luând  forma unei expoziţii care dezvăluie etapele parcurse de-a lungul derulării proiectelor: stabilirea echipelor, a temelor, precizarea obiectivelor, opţiunile pentru materialele de lucru, timpul alocat, discuţii, evaluare, puncte de vedere. Entuziasmul a caracterizat  munca în echipă, tehnicile utilizate fiind relevante sub aspectul pasiunilor elevilor. Sincronizarea mişcărilor la nivelul celor două clase face parte din ecuaţia evaluării alternative, convenţiile respectate reflectându-se în acribia cu care s-a lucrat, în responsabilitatea cuvântului scris sau schiţat.

Am înţeles din acest exerciţiu de evaluare alternativă că pentru a învăţa continuu, pentru a construi  autentice experienţe de cunoaştere, profesorii depind de o instanţă  imposibil de ignorat, cea a elevilor, personalităţi mereu altele, cu interese bazate pe abolirea ambiguităţilor din realitatea descurajatoare.

                                                                           Prof. dr. Ana Coman

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.