Germania, locul I la mobilitatea în UE pe învățămînt superior


* Următoarele locuri, în tabloul de bord orivind mobilitatea sînt  Belgia, Spania, Franța și Italia – țări care oferă cele mai complete măsuri de sprijin * Ne bucurăm că și România are puncte pozitive ăn tablou,  privind partea de consiliere și informare 

La nivelul Uniunii Europene s-a dat publicității primul „Tablou de bord privind mobilitatea în UE”, în care Germania, Belgia, Spania, Franța și Italia apar ca fiind deținătoarele celor mai bune sisteme de sprijin public pentru promovarea posibilităților de studiu și de formare în străinătate și pentru consilierea studenților din învățământul superior.  Foto (sursa europeandcis.blogs.ie.edu) : studenți în Germania overcrowded-universities-Germany

Tabloul de bord reprezintă o parte a răspunsului Comisiei Europene la cererea statelor membre de a elimina obstacolele în calea studiilor și formării în străinătate, în cadrul unor acțiuni mai ample pentru a ajuta tinerii să obțină competențele și experiența de care au nevoie pentru a-și spori capacitatea de inserție profesională. Comunicatul transmis de Roxana Morea – consilier presă la reprezentanța Comisiei Europene în România este completat de declarația oficialului UE și alte elemente, cum se vede mai jos.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat despre acest subiect: „Studiile și cursurile de formare în străinătate reprezintă o metodă excelentă de a dobândi experiență și competențe prețioase. Iată de ce UE a crescut considerabil finanțarea pentru mobilitate în cadrul noului program Erasmus+. Tabloul de bord privind mobilitatea ne permite să vedem pentru prima dată în ce măsură statele membre creează un mediu favorabil mobilității studenților, aspectele ce ar putea fi îmbunătățite”.

Tabloul de bord privind mobilitatea se concentrează asupra a cinci factori-cheie care influențează motivația tinerilor și capacitatea lor de a studia sau de a urma cursuri de formare în străinătate. România e clasată bine și foarte bine în ce privește informarea și consilierea referitoare la mobilitatea academică și, respectiv, crearea de oportunități de mobilitate (pe partea de învățare de limbi străine).

                   Constatări principale

            Informații și orientări privind oportunitățile de mobilitate: Germania, Belgia, Spania, Franța și Italia oferă cele mai complete măsuri de sprijin. Cele mai puțin dezvoltate structuri de informare și orientare se găsesc în Bulgaria, Grecia, Slovenia și Cipru.

           Transferabilitatea ajutoarelor pentru studenți, care le permite acestora să primească burse publice și împrumuturi în altă țară, în aceleași condiții ca și când ar studia în țara de origine. Bursele și împrumuturile pentru studenți sunt transferabile în partea flamandă și germanofonă a Belgiei, în Cipru, Luxemburg, Slovenia, Finlanda și Suedia. În schimb, cele mai restrictive sisteme de sprijin financiar pentru studenți se găsesc în partea francofonă a Belgiei, în Bulgaria, Republica Cehă, Grecia, Croația, Lituania, România și Slovacia.

               Cunoștințele de limbi străine: Adeseori, acesta este un factor important atunci când un student decide să studieze în străinătate. Cipru, Luxemburg și partea germanofonă a Belgiei acordă cea mai mare importanță învățării limbilor străine în școli. În Irlanda și în Scoția (Marea Britanie), învățarea limbilor străine în școli nu este obligatorie.

              Recunoașterea studiilor în străinătate (utilizarea ECTS și a suplimentului la diplomă):Germania, Belgia și Spania depun eforturi considerabile pentru a monitoriza utilizarea instrumentelor europene care le permit studenților să obțină recunoașterea studiilor efectuate în străinătate prin intermediul sistemului european de credite transferabile (ECTS) și al suplimentului la diplomă, spre deosebire de majoritatea țărilor, care acordă puțină atenție acestui aspect.

                   Sprijin pentru studenții proveniți din medii defavorizate: Partea flamandă a Belgiei, Germania, Italia și Austria se disting prin faptul că dețin sisteme de sprijin financiar bine dezvoltate pentru studenții din mediile defavorizate care doresc să studieze sau să urmeze cursuri de formare în străinătate, precum și sisteme de monitorizare a mobilității din perspectiva mediului social din care provin studenții.

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.