Semnal de la Consiliul Elevilor: noul an şcolar, sub semnul subfinanţării şi al dezinteresului


* Vocea critică este, de această dată, a elevului Constantin Alexandru Manda – vicepreședinte al CJE Constanța * Tânărul subliniază aspecte grave (pe care legiuitorul ar trebuit să le fi cunoscut, să le fi rezolvat!) cum sunt rata mare de abandon școlar (peste 17 la sută) în România, nealocarea celor 6 la sută din PIB către sistemul educațional, rata mare a analfabetismului funcțional și neadaptarea pentru testele PISA, lipsa manualelor noi la clasele I și II, dar și a manualelor gratuite la licee 

Peste 3 milioane de elevi sunt așteptați, conform datelor Ministerului Educației, în anul școlar 2014 – 2015 la cursuri începând cu 15 septembrie 2014. Structura acestui nou de învățământ a fost reglementată astfel: 36 de săptămâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrătoare (Prin excepție, se stabilesc următoarele: pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar are 37 de săptămâni din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfășurării examenului național de bacalaureat. Cursurile claselor  terminale se încheie în data de 29 mai 2015; pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 36 de săptămâni din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfășurării evaluării naționale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 12 iunie 2015 (amănunte în ordinul aferent în OMEN 3637_structura an scolar 2014_2015 – click pe documentul în format PDF). 100_5884

O situație care deranjează comunitatea este lipsa, în unele unități din mediul rural, a apei potabile în incinta clădirilor – copiii se spală pe mâini afară, toaletele sunt tot în curți… (problemele ar trebui să fie în atenția adminitrațiilor locale, ca și renovarea, reparațiile la clădirile școlilor). Altă situație deranjantă este lipsa manualelor la clasa zero/ pregătitoare, la clasa I și la clasa a II-a unde (așa cum a subliniat recent ministrul Pricopie, întrebându-se de ce ar fi cineva deranjat de aspect… ) se vor folosi manuale vechi.

* * *

Un semnal de alarmă trage, exact la început de an școlar, și Consiliul Județean al Elevilor Constanța prin vocea vicepreședintelui, elevul Constantin Alexandru Manda. Redau mai jos materialul transmis presei

 

Consiliul Judeţean al Elevilor Constanţa, organizaţia care reprezintă drepturile şi interesele comune ale elevilor din judeţul Constanţa, trage un semnal alarmă, acum, la începerea noului an şcolar, asupra lipsei de interes manifestată de factorii de decizie faţă de educaţia românească. Din păcate, în ciuda semnalelor trase de către societatea civilă, anul şcolar 2013-2014 a stat sub semnul subfinanţării şi a dispreţului pentru educaţie. Chiar dacă guvernul era obligat prin Legea Educaţiei Naţionale şi prin Pactul Naţional pentru Educaţiei să acorde un procent de 6% din PIB pentru educaţie, în bugetul pentru anul 2014 au fost acordaţi doar 3,1% din PIB. Chiar dacă România şi-a asumat atât la nivel naţional cât şi internaţional că va finanţa corespunzător educaţia, începând cu anul 2008 procentul din PIB alocat educaţiei se află într-o continuă scădere.

               În prezent, România se află printre ţările cu cea mai crescută rată a abandonului şcolar, aceasta fiind de 17,4%. Chiar dacă perioada 2005-2008 este caracterizată de o uşoară creştere a finanţării educaţiei şi de o scădere a abandonului şcolar, perioada de după 2008 este marcată de o creştere profundă a abandonului şcolar, relaţia dintre subfinanţarea educaţiei şi abandonul şcolar fiind vizibilă. În condiţiile actuale, României îi va fi imposibil să atingă în anul 2020 procentul de 11,3%, în materia abandonului şcolar, procentul pe care şi l-a setat în contextul strategiei Uniunii Europene “Europa 2020”. O altă problemă gravă în prezent, care se află în strânsă legătură cu subfinanţarea, este rata analfabetismului funcţional, care în România este de peste 40%, conform testelor PISA, România clasându-se astfel pe locul 2 la analfabetism funcţional la nivelul Uniunii Europene, după Bulgaria.  Alte probleme cu care se confruntă în prezent învăţământul românesc sunt: decontarea parţială a navetei elevilor, lipsa transparenţei în procesul de luare a deciziilor, lipsa consultării beneficiarilor principali ai sistemului educaţional, gradul ridicat de corupţie din învăţământ, salariile precare ale cadrelor didactice, lipsa de atragere a fondurilor nerambursabile destinate educaţiei, lipsa echităţii din sistem, lipsa unui sistem care să fie centrat pe beneficiar etc. Prin ultimele măsuri luate, prin care tinerilor care nu au promovat examenul de Bacalaureat le va fi permis accesul în univeristăţi se produce o răsturnare a sistemului de valori în rândul elevilor, care duce la promovarea mediocrităţi în învăţământul preuniversitar. Nu în ultimul rând, acesta este al doilea an şcolar la rând când elevii din clasele a I-a şi a II-a nu vor avea manuale pe bănci, la începerea cursurilor. Considerăm ca vinovatul acestei situaţii este Ministerul Educaţiei Naţionale, care a organizat o licitaţie care a ridicat semne de întrebare asupra corectitudinii. În acest moment, calendarul este decalat cu cel puţin 60 de zile, deci cel mai devreme elevii vor primi manualele pe 15 noiembrie. De asemenea, nici elevii din clasele a XI-a şi a XII-a nu beneficiează de manuale gratuite, în ciuda prevederilor art. 69 alin. (4) din Legea Educaţiei Naţionale.

           ”În prezent situaţia din învăţământul românesc este tragică. Se vede clar cum rata cresecută a abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional se datorează în mod direct proastei finantări a educaţiei. Paradoxal este faptul că odată cu începerea crizei economice, moment în care investiţia în educaţie a devenit şi mai importantă datorită rolului pe care aceasta îl joacă în depăşirea momentelor de colaps economic, în România trendul finanţării educaţiei a devenit unul descendent. Guvernanţii trebuie să fie conştienţi că singurul mod prin care putem dezvolta România este o finanţare corespunzătoare a educaţiei şi luarea de măsuri care să rezolve problemele menţionate, măsuri care întârzie să fie luate de foarte mult timp”, subliniază Alexandru Manta.

Foto din arhiva revistei de cultură și ifnormația Braila Chirei de la începutul anului școlar trecut, la un liceu brăilean.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.