Reuniunea Consiliului European, la Bruxelles


* In 23 si 24 octombrie 2014 * Asa cum a precizat presedintele Traian Basescu, temele de discutie sunt legate de schimbări climatice, perspectiva 2021 – 2030 

In aceste zile, mai precis in 23 si 24 octombrie 2014, la Bruxelles – capitala Regatului Belgiei – se desfasoara o noua reuniune a Consiliului Europei. Inainte de a pleca la manifestare (foto de pe site-ul presedintiei, dinainte de momentul inceperii),  Traian Băsescu – președintele României – a susţinut următoarea declaraţie de presă:

26740          „Particip la Consiliul European care are loc astăzi și mâine. Temele Consiliului European sunt legate de schimbări climatice, perspectiva 2021 – 2030, pentru că pe Exerciţiul 2010 – 2020 avem deja obiectivele stabilite. Strategia de securitate energetică este un al doilea subiect al Consiliului. Sigur, se va discuta şi problema Ebola, măsuri şi acţiuni ale UE legate de această epidemie. Şi se va adopta decizia cu privire la validarea noii Comisii Europene, Comisia Juncker, după ce aceasta a primit votul Parlamentului. În ceea ce priveşte schimbările climatice, v-aş preciza că discuţia este despre decada 2021 – 2030, acum suntem în 2014. Şi v-aş reaminti că pentru 2010 – 2020 obiectivele au fost stabilite şi vi le voi reaminti imediat. De ce acum? Din două motive. La anul se va desfăşura la Paris, către sfârşitul anului, marele summit pe schimbări climatice sub egida ONU. Şi UE trebuie să îşi stabilească obiectivele acum şi să încerce să atragă în propriile sale obiective şi ceilalţi mari jucători ai lumii, SUA, China, țările BRIC, în general. Deci, UE nu poate merge cu un obiectiv stabilit uniltateral, care i-ar putea afecta în cazul în care nu este împărtăşit de toate statele sau de principalii „furnizori” de noxe, care generează efectul de seră, dacă obiectivele UE nu sunt însuşite şi de ceilalţi mari producători de gaze cu efect de seră. Riscul este ca Uniunea Europeană să îşi piardă o parte din competitivitate. De ce? Costurile de reducere a emisiilor de gaze care generează efectul de seră sunt foarte ridicate. Şi atunci industriile Uniunii Europene ar fi dezavantajate în competiţia cu China, cu Statele Unite, cu ţările BRIC, în general, şi acest lucru trebuie tranşat oarecum în acest Consiliu sau în obiectivele lui generale. Vă pot spune că a existat o întâlnire a Consiliului Afaceri Generale, unde am fost reprezentaţi de guvern, şi s-a ajuns la un echilibru între ţările est-europene, fostele ţări comuniste, şi vechii membri ai Uniunii Europene, ceea ce înseamnă că la acest Consiliu esenţa va fi să nu stricăm echilibrele deja stabilite în negocierile la nivelul Guvernului. Sigur, dacă vor apărea la nivelul şefilor de stat şi de guvern alte opţiuni, deşi este greu de crezut că guvernele au mers fără mandatul celor care participă la Consiliu, discuţiile se vor relua. Dar speranţa este că vom reuşi în Consiliu să ne închidem pe ceea ce au stabilit miniştrii la întâlnirea de ieri şi alaltăieri. Ceea ce este de menţionat – şi nu vreau să creez nicio confuzie -, pentru decada 2010 – 2020, Uniunea Europeană are stabilite obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, şi v-aş reaminti că obiectivele pe total Uniune sunt legate de celebrul 20, 20, 20, adică reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 20%, ponderea energiei regenerabile în mixul energetic trebuie să fie, de asemenea, 20% şi creşterea eficienţei energetice trebuie să fie, de asemenea, cu 20%, asta până la sfârşitul anului 2020. Este baza pe care se construieşte obiectivul de reducere a poluării, spus pe înţelesul tuturor, a poluărilor cu gaze generate de industria energetică şi alte industrii pentru 2030. V-am spus, însă, marele obiectiv este ca diferenţele între obiectivele UE şi ceilalţi mari producători de gaze cu efect de seră să fie corelate, în aşa fel încât UE să nu devină necompetitivă datorită costurilor ridicate pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Aş mai face o menţiune aici care ne priveşte în mod direct. Am observat şi a observat oricine că obiectivul de creştere a eficienţei energetice înseamnă, printre altele, şi izolarea blocurilor. Este cea mai mare resursă pe care România o are în momentul de faţă. Din păcate, ea se face numai în campanii şi se face cu facilităţi înainte de campaniile electorale pentru Parlamentul European sau pentru parlamentul naţional, altfel, uită primarii, uită Guvernul de acest obiectiv şi este zona în care România are posibilitatea unei îmbunătăţiri majore a eficienţei energetice. Programele acestea trebuie aplicate consecvent, cu atât mai mult cu cât pot fi finanţate şi cu bani europeni. Un alt subiect este legat de strategia de securitate energetică a UE şi aici miza este interconectarea, atât pe reţelele de energie electrică şi, în egală măsură, reţelele de transport gaze. Tot cu ocazia acestui subiect, se va face o analiză atentă, legată de, pe de o parte, nevoia de multiplicare a surselor de aprovizionare cu gaze, pe de o parte, iar pe de altă parte se va face o analiză a unui eventual eşec al negocierilor dintre Ucraina şi Federaţia Rusă şi riscurile ca, în această toamnă şi în cursul iernii, aprovizionarea cu gaze via Ucraina să devină mult mai dificilă sau chiar pentru situaţiile în care o astfel de aprovizionare ar fi sistată. Cam acestea vor fi principalele subiecte care se vor discuta„.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.