Bienala de Artă de la Veneția 2017, a 57-a ediţie


*În perioada 13 mai – 26 noiembrie 2017; pavilionul României cuprinde, pentru prima oară, un singur artist, femeie – Geta Brătescu (91 ani), proiectul fiind „Apariţii” curatoriat de Magda Radu, manager Corina Bucea 

 

Doamna Oliver în costum de călătorie – cu permisiunea artistului, Ivan Gallery București, Galerie Barbara Weiss Berlin

Bienala de Artă de la Veneția, ediţia 2017, are loc în perioada 13 mai – 26 noiembrie în Pavilionul României din Giardini della Biennale și în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică (IRCCU – director Rudolf Dinu) din Veneţia. Proiectul României este, pentru prima oară, unul reprezentativ pentru un singur artist, Geta Brătescu – Apariții”. Expoziția se prezintă odată cu deschiderea oficială a Bienalei de la Veneția în 10 – 12 mai. Vernisajul expoziției din Pavilionul României are loc joi, 11 mai 2017, de la ora 17.15, în prezența lui Attila Kim – comisarul României la Bienala de la Veneția, a curatoarei Magda Radu, a Corinei Bucea – manager de proiect și a reprezentanților instituțiilor organizatoare, iar în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetarea Umanistică din Veneția, vineri, 12 mai 2017, de la ora 19.00. Expoziția „Geta Brătescu – Apariții” se află în Pavilionul României din Giardini della Biennale și în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, avându-i autori pe Geta Brătescu, Magda Radu, Corina Bucea, Diana Ursan, Raymond Bobar, Dan Burzo, Frederic Eyl, Steffen Oestreich și Marian Manten.  Foto stânga sus: Geta Brătescu – Doamna Oliver în costum de călătorie, preluare din Igloo.ro

Expoziția „Apariții” este concepută prin prisma unor nuclee tematice, incluzând și cea mai recentă etapă a demersului ei artistic, într-o încercare de a oferi o oglindire a spațiului atelierului, înțeles ca spațiu fizic, dar și ca entitate meta-artistică. Atelierul fizic și cel mental se împletesc într-o alcătuire complexă, la fel și textele literare cu conceptualizarea lor vizuală, mitologiile feminine cu auto-prospecția, memoria personală cu memoria culturală și imaginația. „Amintirea este apariție; epifanie, ca și arta. Participarea lucrărilor mele la Bienala de la Veneția, reprezentând România, este o fericită repetare, o dată în 1960 și din nou astăzi. Sunt fericită, pentru că, fără nicio intenție, ceea ce am lucrat în micul meu atelier s-a ivit din mișcarea gândurilor spre aceste desene, acestea printre multe altele, realizate într-o viață”, spune Geta Brătescu (născută la 4 mai 1926 – foto dreapta, în atelierul său).

Geta Brătescu în atelierul său, 2015

Evenimentul este organizat de Ministerul Culturii și Identității Naționale împreună cu Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Institutul Cultural Român și Asociația „Salonul de proiecte”. IRCCU Veneția administrează clădirea Pavilionului României din spaţiul „Giardini della Biennale”, clădire ce a fost concesionată statului român de statul italian, beneficiind în aceeași măsură de suportul MAE.

          Magda Radu, curatoarea expoziției „Apariții”: „Această ediție a Bienalei pune în prim plan artistul, cu gândurile ei, cu procesul de creație, cu meditația și reflecția asupra actului artistic. Spațiul Noii Galerii a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică este un punct incipient în traseul expoziției, un punct de familiarizare larg cu opera și activitatea artistică a Getei Brătescu. Expoziția din Pavilionul României va reflecta stadiul actual de lucru al Getei Brătescu, prezentând totodată o selecție de lucrări care definesc complexitatea parcursului ei. Expoziția captează aproape toate mediile de lucru ale Getei Brătescu, una dintre calitățile formidabile ale artistei fiind caracterul mobil, deschis, performativ, versatil al practicii ei – de la colaj la film experimental, fotografie, desen, gravură”.

Bienala de la Veneția este unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale internaționale dedicate manifestărilor artistice din domeniile arte vizuale, arhitectură, muzică, teatru, dans, cinematografie. Fiecare ediție organizată oferă un melanj eclectic de proiecte artistice reprezentative fiecărei țări participante. Ediția a 57-a a Bienalei de Artă de la Veneția revalorizează misiunea și însemnătatea artei în lumea conflictuală de astăzi. Intitulată „Viva Arte Viva”, tema lansată de curatorul Christine Macel reflectă capacitatea artei de a deveni un loc de refugiu destinat libertății și expresiei personale. Ilustrând filosofia acestei teme, România contribuie la coeziunea dintre artist și publicul său, întărind sentimentul unității, apropierea față de celălalt prin limbajul universal al artei. România are acest dialog cultural la Bienala de la Veneția cu lumea artei contemporane internaționale încă de acum mai bine de 100 ani, când a avut loc prima participare la acest eveniment.

        Geta Brătescu (n. 1926) este o personalitate centrală a artei contemporane românești începând din anii ‘60. Artistă cu o carieră îndelungată și prolifică, Geta Brătescu a dezvoltat o operă complexă ce include desen, colaj, gravură, tapiserie, obiect, fotografie, film experimental, video și performance. A studiat simultan la Facultatea de Litere și Filosofie și la Școala de Belle Arte din București și a lucrat ca director artistic pentru revista Secolul 20, denumită în prezent Secolul 21. În 2016 Hamburger Kunsthalle a prezentat o amplă retrospectivă Geta Brătescu, iar printre expozițiile sale recente se numără expoziția personală de la Tate Liverpool din 2015, cea de la Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, SUA, MATRIX 254 / Geta Brătescu, participările în II Palazzo Enciclopedico, La Biennale di Venezia, 2013, La Triennale Paris, 2012, Palais de Tokyo, și în cea de-a 12a ediție a Bienalei de la Istanbul din 2011, etc. Lucrările sale se găsesc în colecții importante precum: MoMA, New York; Centre Georges Pompidou, Paris; Tate Modern, Londra; Hammer Museum, Los Angeles; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Muzeul de Artă Modernă, Varșovia; Muzeul Național de Artă Contemporană, București; MAK, Viena, MUMOK, Viena, Kontakt Collection, Viena; Moderna Galerija, Ljubljana și FRAC Lorraine, Franța. În 2017, Camden Arts Center, Londra, îi va dedica Getei Brătescu o expoziție personală curatoriată de Jenni Lomax – CV de artist preluat din Igloo.ro

Anunțuri

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s