Premieră la TMF: „Jocul” în regia bulgarului Dimitar Dimitrov


*Directorul teatrului din Shumen vine în orașul înfrățit Brăila și pune în scenă spectacolul dedicat în primul rând tinerilor 

       Stagiunea teatrală 2019 – 2020 la Brăila, frumos deschisă la ”Maria Filotti” (TMF https://www.tmf.ro) cu Festivalul Zile şi Nopţi de Teatru (https://brailachirei.wordpress.com/2019/08/12/festival-zile-si-nopti-de-teatru-la-braila-2019/) continuă cu încă un moment deosebit, o premieră în seara de 3 octombrie 2019. Este încă o colaborare Brăila – Shumen, oraș din Bulgaria (locul natal al lui Dobri Voinicov, părintele dramaturgiei bulgărești, trăitor o vreme și în orașul de la Dunăre) înfrățit cu orașul natal al actriței Maria Filotti, după ce în vară teatrologul Lucian Sabados – directorul TMF – a regizat la teatrul dramatic din Shumen spectacolul ”Cafeaua domnului ministru” de Horia Gârbea (https://brailachirei.wordpress.com/2019/07/05/cafeaua-domnului-ministru-premiera-tmf-la-shumen-bulgaria/), prezentat și în festivalul menționat.

Premiera care vede joi seara luminile rampei este lucrată pe textul “Jocul” de Dimitar Marinov, același regizor Dimitar Dimitrov – directorul Teatrului “Vasil Drumev” din Shumen, care semnează deopotrivă ilustrația muzicală, dar și decorul, costumele, ilustrația mu\icală. Traducerea aparține mariei Gancev – președintele Comunității Bulgare din Brăila. Foto (Armanda Filipine, revista Braila Chirei) din TMF, 31 mai 2019, de la primele discuții privind spectacolul – Lucian Sabados, Dimitar Dimitrov, Daniela Antonescu. 

În distribuţie îi regăsim pe Emilia Mocanu – regina Ankesenamen, Zane Jarcu – Tutmos, Adrian Ştefan – tânărul Miro, Daniela Antonescu (Teatrul de Păpuși ””Cărăbuș”, profesor asociat Catedra Arta actorului în Liceul de Arte ”Hariclea Darclee”) – Amenmos/ Hyaline /Carrion. Durata: 1 h. Grup țintă: tineri 8 – 14 ani.

Povestea ne poartă în Egiptul Antic, acolo unde  intrigile de palat şi luptele continue pentru putere conduc spre noi şi noi victime. După moartea faraonului Akhenaten, fiica sa – tânăra Ankhesenamen, moşteneşte puterea. Folosindu-se de această situaţie, Thutmos – primul sfetnic al faraonului şi principalul urmaş în linie dinastică, încearcă să impună un nou decret ce ar conduce la ştergerea memoriei locuitorilor. Ankhesenamen se opune transformării acestui proiect într-o lege, pentru că înţelege pericolul. Sub false pretexte, Thutmos îl convinge pe mai marele preoţilor să accepte măsura propusă şi impusă de el. Ba, mai mult, Thutmos vrea să îl convingă şi pe Amenmoss Întâiul, fratele mai mic al lui Ankesenamen, promiţându-i că îl va susţine să îi ia locul surorii sale. Intrigile lui Thutmos aproape că reuşesc. Dar, în acest moment al poveştii, dimensiunile Timpului se intersectează şi ne duc dinspre Egiptul Antic spre timpurile noastre. Jucătorul pe calculator Miro, un campion în domeniu, este capabil să atingă cele mai înalte niveluri de joc. Dar, devine confuz când joystick-ul său se strică şi personajele jocului favorit devin reale. Deodată personajele ajung în camera lui. Miro încearcă să păstreze situaţia sub control şi să o salveze pe faraoana Ankhesenamen. Oricum, lupta între Thutmos şi faraonul  Ankhesenamen continuă. Miro va reuşi să controleze aceste întâmplări numai dacă poate să îşi stabilizeze joystick-ul stricat şi să ducă la bun sfârşit jocul. Depăşindu-şi propria teamă, folosindu-şi abilităţile şi talentul, jucătorul Miro reuşeşte să îl trimită pe trădătorul personaj Thutmos într-un alt joc, în epoca Jurasică, unde dinozaurii se luptă unii cu alţii. El reuşeşte, de asemenea, să trimită din realitate în epoca lor toate personajele. Faraoana Anhesenamen îl invită pe Miro să o urmeze în regatul său, dar el refuză. În final îl regăsim pe Miro dormind şi autorul creează un final deschis, fiecare dintre spectatori alegându-şi propriul deznodământ care, fireşte, nu poate fi dezvăluit în această prezentare” – ne dezvăluie Dimitar Dimitrov, invitându-ne la Teatru.

Notă. Printr-o excelentă colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Brăila, în principal prin intermediul inspectorului de limba română – prof. Georgiana Troia, au fost programate două spectacole în serile de 3 și 4 octombrie 2019, de la ora 18.00, fiind foarte mulți doritori. În fond, nu doar tema e incitantă, ci și faptul că se adresează unor tineri care prin vârstă care nu mai regăsesc în oferta Teatrului de Păpuși, dar cvare nu se simt atrași încă nici de spectacolele de la dramatic.  De asemenea, Lucian Sabados a făcut și invitația unor psihopedagogi și psihologi să participe împreună cu echipa spectacolului, cu publicul – tineri și părinți, la un dialog imediat după aplauze pentru a afla direct de la… sursă dacă premiera este așa cum a gândit-o, o reală necesitate, o bucurie a celor care vor descoperi, dacă nu au făcut-o până acum, plăcerea cunoașterii lumii Thaliei (în mitologie greacă, muza comediei și a poeziei idilice, pe care astăzi o asociem patronajului Teatrului).

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.