Boboteaza – botezul Domnului Iisus Christos


*Sfințirea creației întru iertarea păcatelor… * O adevărată filosofie a vieții, pe care creștin-ortodocșii încearcă să o învețe și s-o pună în practică, dacă înțeleg ce înseamnă * Astfel, 6 ianuarie este pentru toți credincoșii zi de mare sărbătoare

  Sărbătoarea Bobotezei, botezul Domnului Iisus Hristos, face parte din tradiția creștinismului, la început fiind celebrată laolaltă cu nașterea Domnului. Este menționată prima dată în secolul al II lea de Sfântul Clement Alexandrinul. Din secolul al IV lea se separă cele două sărbători: 25 decembrie – Nașterea Domnului și 6 ianuarie – Botezul Domnului.

Afară de cele grăite de Iisus la vârsta de 12 ani în templu, Hristos nu a săvârsit nicio minune și nu a rostit niciun cuvant reținut de evangheliști. Începând cu Botezul Său, Hristos iese din umbră și începe să propovăduiască. A primit botezul la 30 de ani, vârsta maturității la evrei. Iisus a venit la Ioan și i-a cerut să-L boteze, nu pentru că avea nevoie de curățire de păcate, căci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinți creația. Că Mântuitorul nu a venit să primească iertare de păcate de la Ioan, reiese și din faptul că botezul lui Ioan îl ajută pe om să conștientizeze starea păcătoasa, însă, nu oferea iertarea. De aceea se și spune că era „spre iertarea păcatelor” (Luca 3, 3), pe care avea s-o aducă Hristos lumii” – crestinortodox.ro.

        Icoana Botezului se referă la Arătarea Domnului în Iordan sau Teofania. Este o exprimare plastică a deschiderii cerurilor la propriu și arătarea către lume a lui Iisus ca revelație a lui Dumnezeu. Se subliniază Trinitatea: „…trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh şi Aceştia trei Una sunt. Şi trei sunt care mărturisesc pe pământ: Duhul apa şi sângele, şi aceşti trei mărturisesc la fel” (I In 5, 7-8). În iconostas, fiecare icoană este în sine o teofanie ce dezvăluie în mod diferit acelaşi conţinut al Revelaţiei, reflectând un moment din evenimentele de la „plinirea vremii” (Gal. 4, 4). Fie că ne priveşte cu „ochiul compus” al iconostasului, fie că este zugrăvită pe zid, icoana se situează mereu pe un hotar; ea descrie tocmai această „deschidere a cerurilor” în dublu sens Născut din Sfânta Fecioară Măria într-o umilă peşteră, după discreta Sa intrare în lume, acum – la botez – este mărturisit şi arătat tuturor ca Fiu al lui Dumnezeu – id.  crestinprtodox.ro

       „Iordanul este principiul Evangheliei”, spune Sfântul Chiril al Ierusalimului, cuvântul „principiu” având sensul de „început” sau de ceea ce este esenţial, înţelegând prin aceasta că cele întâmplate la Iordan au făcut posibilă Evanghelia[1]. Intrarea lui Hristos în istorie, neobservată de contemporani, avusese deja loc, evenimentul de la Iordan descoperind o realitate până atunci ascunsă, aceea că Cel necuprins şi omniprezent Se poate arăta şi sălăşlui deplin într-un loc şi într-o persoană. Primind Botezul, Hristos face posibilă arătarea Sfintei Treimi. 

         Arătarea Duhului Sfânt în chip de porumbel odihnindu-Se în Fiul adevereşte că Hristos poartă pecetea prezenţei Duhului, „fiind manifestarea lui Dumnezeu şi totodată Cel care o face posibilă, subiect şi totodată obiect al manifestării divine”[8]. Hristos Se naşte prin lucrarea Duhului, este purtătorul Duhului şi lucrează El însuşi prin Duhul. „Hristos a venit în lume pentru ca Duhul să Se poată manifesta în mod deplin”.

         Ca un ecou amplificat al sărbătorii, doar printr-un singur cuvânt, μετάνοια (= transformare, schimbare a minţii), ni se revelează adevăratul sens al dumnezeieştii arătări. Postul, asceza în general (Sf. Ioan Damaschin), restabileşte echilibrul care este „întoarcerea de la ce este împotriva firii spre ceea ce-i este propriu”. Îndemnul la schimbarea şi înnoirea vieţii este adevăratul mesaj al Teofaniei, căci botezându-Se Cuvântul lui Dumnezeu, a făcut posibilă naşterea noastră „din apă şi din Duh” (In. 3, 5), „a doua naştere” (I Ptr. 1, 23), sau „naşterea din nou” (I Ptr. 1, 3). Arătarea Sfintei Treimi la Iordan adevereşte public întruparea lui Hristos ca Fiu al Tatălui după dumnezeire, iar ca Om, Fiu al Fecioarei, care rezideşte prin taina Botezului omul şi întreaga creaţie.

         Cuvântul „botez” (în greceşte, βάπτισμα = a se cufunda, a se afunda), înseamnă „baie”, „afundare”. Omul, înnoit prin „baia apei prin cuvânt” (Efes. 5, 26), devine epifania lui Dumnezeu. Slava lui Dumnezeu, spunea Sfântul Irineu, este omul viu, iar viaţa omului este vederea lui Dumnezeu[11]. Omul viu este omul eliberat de păcat care, prin „baia naşterii celei de-a doua” (Tit 3, 5), „s-a spălat şi a văzut” (In. 9, 8-22) pe Hristos „Răsăritul cel de sus” (Lc. 1, 78).

** * La Brăila, evenimentele de Bobotează au loc în 6 ianuarie 2020, organizate de Primăria municipiului Braila, Arhiepiscopia „Dunării de Jos” Galati și Protoeria Brăila.  De la ora 8.00  are loc slujba Sfintei Liturghii, oficiată de IPS dr. Casian Crăciun cu sobor de preoți la biserica parohiei „Nașterea Domnului”, de la ora 10.00 începe procesiune de la Catedrala „Nașterea Domnului”, pe Calea Călărașilor către faleza Dunarii, unde, pe scena special amenajată are loc slujba Aghesmei celei Mari, urmată de tradițională lansare a crucii in apele Dunării, în jurul orei 12.00. Exemplu foto de la evenimentele din alt an de la Brăila la https://www.facebook.com/pg/BrailaChirei/photos/?tab=album&album_id=397333913692537 pe pagina Facebook a revistei de cultură și informație Braila Chirei.

** * Apa sfințită la sărbătoarea de Bobotează este considerată miraculoasă. Ne palce sau nu să acceptăm asta, credinicioși sau nu, cu toții credem în minuni. Și credința e în fiecare, chiar și acolo unde mintea decide altcumva…

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.