UE, către un spațiu Schengen mai puternic și mai rezilient


*Astăzi, spațiul Schengen înseamnă o zonă a libertății pentru 420 milioane de cetățeni și 26 țări * Reamintim că nu fac parte din acest spațiu Bulgaria, Croația, Cipru, Irlanda, România, dar sunt parte (țări care nu sunt în UE) Islanda, Norvegia, Elveția și Liechtenstein

Comisia Europeană a prezentat în 2 iunie 2021 o nouă stategie al cărui rol e să facă mai puternic și mai rezilient spațiul Schengen, această mare zonă a libertății care înseamnă peste 420 milioane de persoane și 26 țări. De altfel, eliminarea controalelor la frontierele interne între statele Schengen face parte integrantă din modul de viață european: aproape 1,7 milioane de persoane locuiesc într-un stat Schengen și lucrează în altul, alte 3,5 milioane de persoane tranzitând zilnic un stat Schengen către altul.

Pentru a promovarea încrederii comune în aplicarea normelor Schengen și pentru asigurarea, identificarea și remedierea rapidă a eventualelor deficiențe, Comisia a propus și revizuirea mecanismului de evaluare și monitorizare Schengen. Printre modificări, accelerarea procesului de evaluare și o procedură accelerată în cazul unor deficiențe semnificative care ar putea pune în pericol întregul spațiu Schengen. De asemenea, se va pune un accent politic mai puternic pe evaluările Schengen, întrucât rezultatele acestora vor fi incluse în raportul anual privind situația spațiului Schengen și vor fi discutate cu Parlamentul European și cu Consiliul. Mecanismul revizuit include o monitorizare sporită a respectării drepturilor fundamentale. Deocamdată, Bulgaria, România, Croația, Cipru și Irlanda nu fac parte din spațiul Schengen, în schimb Islanda, Norvegia, Eleveția și Liechtenstein (care nu sunt membre UE) fac parte.

Ursula von der Leyen – președinta Comisiei Europene: ”Libertatea de a circula, de a trăi și de a lucra în diferite state membre este o libertate la care europenii țin mult. Aceasta este una dintre cele mai mari realizări ale UE, dar diversele crize și provocări ne-au arătat că nu putem considera Schengen ca fiind de la sine înțeles. Astăzi, prezentăm o cale de urmat care garantează că spațiul Schengen poate rezista în timp, care va asigura libera circulație a persoanelor, a bunurilor și a serviciilor, indiferent de circumstanțe, pentru a ne reconstrui economiile și pentru a ieși mai puternici din situații de criză”.

Buna funcționare a spațiului Schengen se bazează pe trei piloni: (1) gestionarea eficace a frontierelor externe ale UE, (2) consolidarea măsurilor interne pentru a compensa absența controalelor la frontierele interne, în special în ceea ce privește cooperarea polițienească, securitatea și gestionarea migrației și (3) asigurarea unei pregătiri și a unei guvernanțe solide, inclusiv integrarea tuturor statelor membre în spațiul Schengen.

Strategia adoptată are următoarele obiective: a) asigurarea gestionării eficace a frontierelor externe ale UE, prin constituirea corpului permanent al Poliției de frontieră și gărzii de coastă la nivel european, prin asigurarea interoperabilității sistemelor de informații pentru gestionarea frontierelor și a migrației până în 2023 și printr-o viitoare propunere privind digitalizarea cererilor de viză și a documentelor de călătorie; b)

Strategia adoptată are următoarele obiective: a) asigurarea gestionării eficace a frontierelor externe ale UE, prin constituirea corpului permanent al Poliției de frontieră și gărzii de coastă la nivel european, prin asigurarea interoperabilității sistemelor de informații pentru gestionarea frontierelor și a migrației până în 2023 și printr-o viitoare propunere privind digitalizarea cererilor de viză și a documentelor de călătorie; b)

Strategia adoptată are următoarele obiective: a) asigurarea gestionării eficace a frontierelor externe ale UE, prin constituirea corpului permanent al Poliției de frontieră și gărzii de coastă la nivel european, prin asigurarea interoperabilității sistemelor de informații pentru gestionarea frontierelor și a migrației până în 2023 și printr-o viitoare propunere privind digitalizarea cererilor de viză și a documentelor de călătorie; b) consolidarea spațiului Schengen pe plan intern, întrucât cooperarea strânsă dintre statele membre în ceea ce privește prevenirea și combaterea amenințărilor la adresa securității este esențială pentru a susține și a compensa absența controalelor la frontierele interne; c) îmbunătățirea gradului de pregătire și a guvernanței, Comisia propunând revizuirea mecanismului de evaluare și monitorizare Schengen, dar și extinderea în viitorul apropiat al granițelor acestui spațiu al libertății în UE.

Armanda Filipine Armanda Filipine, revista de cultură și informație Braila Chirei

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.