Max Hermann Maxy, vocația unui deschizător de drumuri artistice


*O biografie care merită în permanență revizitată

Max Hermann Maxy (M. H. Maxy, 26 octombrie 1895, Brăila – 19 iulie 1971, București) este un uriaș artist român de origine evreiască (foto 1 – autoportret, lucrare datată 1932: foto 2 – ”Compoziție”, lucrare datată 1966 în colecțiile Muzeului de Artă Vizuală Galați). Pictor (cu studii la Viena: în curentul avangardist, și nu numai, este un reper), scenograf (a lucrat și la Paris), editor, profesor universitar, a fost primul director al Muzeului de Artă al României (numit în 1949). Biografia sa merită în permanență revizitată – cu valoare de reper/ model pentru orice om, fie că iubește sau nu arta.

Spirit multilateral, mereu aplecat spre cercetare, Max Herman Maxy a avut destinul şi vocaţia deschizătorului de drumuri. A organizat şi coordonat singura şcoală românească constituită după modelul Bauhaus. Ca scenograf, a participat la montarea primelor spectacole de teatru avangardist de la noi iar mai târziu, în calitate de prim director al Muzeului Naţional de Artă al României, şi-a investit energia şi talentul organizatoric în crearea unei instituţii de talie europeană. Încă de timpuriu, Maxy şi-a însuşit cu aviditate toate experienţele moderniste, de la expresionism şi cubism la constructivism. A cunoscut îndeaproape cercurile avangardiste europene, fiind unul dintre puţinii români primiţi să expună la celebra Galerie Der Sturm. A expus în repetate rânduri alături de nume mari ale noii arte, ca Paul Klee, Kurt Schwitters, Hans Arp, Giorgio de Chirico, El Lissitzky, Constantin Brâncuşi. A fost, între 1925 şi 1928, iniţiatorul şi principalul promotor al INTEGRALISMULUI – o încercare ambiţioasă de sintetizare a tuturor curentelor moderniste de până atunci, menită să îmbrăţişeze toate formele de expresie artistică, de la pictură, sculptură şi grafică până la scenografie, mobilier, tapiserie, legături de cărţi, obiecte decorative, ceramică” – este o prezentare succintă pe care i-a făcut-o la un moment dat muzeograf dr. Maria Stoica de la secția Artă a Muzeului Brăilei ”Carol I”; de altfel, instituția muzeală brăileană are în colecții destule lucrări (una dintre ele, foto 3 – ”Fata cu păpușa”, 1921) semnate M. H. Maxy, expuse în sala dedicată artistului.

Armanda Filipine Armanda Filipine, revista de cultură și informație Braila Chirei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.