Școala Valea Cânepii, reuniune de proiect Comenius în Letonia


Școala cu clasele I –VIII Valea Cânepii, structură a Școlii cu clasele I – VIII Unirea din județul Brăila, este partener în Proiectul Multilateral Comenius intitulat ,,Our planet in our hands„. Proiectul a demarat în septembrie 2010 și face parte din Programul de Învăţare pe Tot Parcursul Vieții finanţat cu sprijinul Comisiei Europene.

Școala coordonatoare este Collège Paul Langevin din Troyes, Franţa, iar alte școli partenere sunt Mustafa Eravutmuş İlköğretim Okulu din Turcia, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku-Gimnazium din Polonia,   Sērmūkšu pamatskola din Letonia.  

În perioada 9 – 15 octombrie  2011 s-a desfășurat a treia reuniune de proiect în Cesis, Letonia. Din partea României au participat prof. Popescu Aurelia – coordonatoarea proiectului,  învățătoarea Tudorache Daniela , prof. Zaharia Bianca și  elevele  Enache Elena, Negoiţă Lucia,  Soare Mădălina, clasa a VII a şi  Băcan Ștefania, clasa a VIII a.

Despre acest interesant periplu ne povestește coordonatorul proiectului de la școala brăileană – Aurelia Popescu:

În prima zi am vizitat școala care e amplasată în  localitatea Sermuski, într-o zonă de poveste parcă, în mijlocul pădurii, în apropierea unui lac. Un grup de elevi ne-au întâmpinat îmbrăcaţi în costume naţionale letoniene şi ne-au servit cu produse tradiţionale.

A urmat o activitate în sala de festivităţi unde au fost prezentate echipele participante din cele 5 ţări implicate, s-a cântat Imnul proiectului şi am urmărit un program artistic prezentat de elevii şcolii gazdă.

Am continuat apoi să vizităm şcoala şi alte clădiri din împrejurimi care aparţin acesteia. Activitatea – care a fost atât pe placul elevilor, cât şi a cadrelor didactice – a fost realizarea unui copac din materiale ecologice, de către fiecare ţară, după care fiecare echipă şi-a prezentat lucrarea realizată. Produsul nostru a fost prezentat de eleva Ştefania Băcan. De asemenea, s-au purtat discuţii cu privire la activităţile derulate, insistându-se pe activitatea desfăşurată în luna septembrie ,, Animale  în pericol”  – fiecare partener prezentând informaţii despre câte trei animale din ţara sa şi trei animale pe cale de dispariție de pe glob, dar s-au stabilit detaliile pentru activităţile următoare.

A doua zi am vizitat Parcul Naţional Gauja – Sigulda, Turaida şi Krimulda. Acesta  este cel mai mare parc naţional din Letonia , cu o suprafaţă de 91.745 km ² situat la nord-est de Sigulda, la sud-vest de Cēsis. Acesta a fost înfiinţat la 14 septembrie 1973. 47% din teritoriul parcului este acoperit de pădure, în cea mai mare parte de molid și pin. Partea de sud-vest este folosită în principal de către locuitorii din Riga, ca o facilitate de petrecere a timpului liber, în timp ce zona de nord-est cuprinde suprafeţe protejate. Zona este cunoscută sub numele de „Livonian Elveţia” şi turiştii au început să viziteze această zonă începând cu secolul al 19-lea. Aici sunt pârtii de schi şi castele medievale. Am vizitat castelul şi biserica din Turaida şi am făcut cunoştinţă cu legendele din perioada medievală. După–amiaza am vizitat lacurile subterane şi am fost impresionaţi de frumuseţea locurilor.

A treia zi a fost fascinantă – tema fiind Ziua medievală. Mai întâi amvizitat Castelul Araiski de sub apă.  A urmat apoi vizita în Geidanmois care ne-a permis descoperirea istoriei medievale a Letoniei prin implicarea în activităţi istorice speciale: aruncarea suliţei şi a toporului, tragerea cu arcul.

După ce am încheiat activităţile istorice petrecute în mijlocul naturii, ne-am îndreptat spre Primărie, unde am făcut cunoştinţă cu autorităţile locale.

În continuare am vizitat oraşul Cesis fiind fermecaţi de grandoarea clădirilor, de multitudinea bisericilor şi de frumuseţea parcurilor. Vizita la  vechea fierărie de lângă castel ne-a oferit posibilitatea  să cunoaştem un om deosebit, pasionat de munca sa şi să vedem podoabe care erau purtate de femei în perioada medievală. A urmat o cină în stil medieval şi vizitarea castelului… noaptea.

În a patra zi am făcut o incursiune în fascinantul oraş Riga, capitala Letoniei, unde am observat o armonie între medieval şi modern. După–amiază am fost foarte impresionaţi să vizităm Banca Centrală a Letoniei.

A cincea zi ne-am petrecut-o la şcoală. Mai întâi prietenii letonieni ne-au propus activităţi de orientare în şcoală, care ne-au antrenat pe toţi, elevi şi profesori: sortarea unor deşeuri în 4 grupe – sticlă, plastic, paper, metal; identificarea, în parcul din faţa şcolii, a 8 frunze diferite; scrierea a 5 produse alimentare sănătoase şi 5 nesănătoase în cele 5 limbi etc. Apoi am asistat la două ore: una e limba engleză – care a fost interactivă şi a plăcut tuturor – şi alta de matematică.

Au urmat activităţile sportive, aşteptate cu nerăbdare de toţi elevii. Ziua s-a încheiat cu înmânarea certificatelor de participare şi prezentarea impresiilor participanților.

Şi a venit şi ziua întoarcerii acasă… dar înainte de a pleca spre aeroport am făcut o scurtă plimbare cu vaporaşul pe canal la Riga.

Activitățile propuse de partenerii letonieni au fost diverse, interesante, apreciate de toți participanții. Felicitări echipei din Letonia!”

În lunile următoare se vor desfășura alte activități ale proiectului, respectiv pregătirea unui prospect „Cum să fie un proprietar atent  al unui animal de companie?” – prezentare  despre drepturile animalelor în ţara noastră/ mic test de cunoştinţe „Acum, eşti gata să deții un animal de companie?” (noiembrie 2011) , realizarea unei cărţi de bucate ,Meniuri de sezon” (decembrie 2011) etc.

Următoarea întâlnire din proiect va avea loc în luna ianuarie 2012, în Turcia.

Despre proiectul în care este implicată Școala Valea Cânepii am mai scris aici https://brailachirei.wordpress.com/2011/04/17/scoala-valea-canepii-vizita-poloneza-in-proiect-comenius/

Un gând despre „Școala Valea Cânepii, reuniune de proiect Comenius în Letonia”

  1. FELICITARI dnei AURELIA POPESCU !
    Un PROFESOR care a dus numele Scolii Valea Canepii departe. BRAVO !

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.